sustainability

Otrium Strengthens Climate Commitments with SBTi-Approved Science-Based Targets

“Having our targets approved by SBTi is a significant step toward driving lasting impact in the fashion ecosystem”

1 MAY 2025
Otrium, the B Corp-certified off-price fashion marketplace working to ensure all clothing is worn, has received official validation from the Science Based Targets initiative (SBTi) for its near-term greenhouse gas (GHG) reduction goals. This milestone strengthens Otrium’s commitment to aligning with global climate science and advancing the decarbonisation of fashion. With its newly approved targets, Otrium Holding B.V. commits to reduce absolute scope 1 and 2 GHG emissions 33.6% by 2028 from a 2023 base year. Otrium Holding B.V. also commits to reduce absolute scope 3 GHG emissions from purchased goods and services, upstream transportation and distribution, waste generated in operations, business travel, employee commuting 33.6% within the same timeframe. 
How do we do this?
Delivering on Climate Commitments: Beyond setting ambitious climate goals, Otrium exercises accountability through real-time tracking, low carbon logistics, and ongoing efforts to lower its operational environmental impact. Low Carbon Logistics & Smarter Returns: Otrium is working with DHL low-carbon Logistics to ensure 90% of orders in the Netherlands are delivered via electric and low-emission vehicles. Sustainable Packaging & Warehousing: With help from its new, more efficient packaging machine, Otrium aims to pack 60-80% of orders in optimised, low-impact solutions. Simultaneously, a new polybagging machine which limits the use of plastics is set to be introduced.
Data-Driven Emissions Tracking: In partnership with Vaayu, Otrium will publish annual carbon footprint reports and leverage a live carbon dashboard to measure emissions per item sold, platform session, and employee, ensuring full transparency within the SBTi framework.
A Shared Commitment to Change
“Having our targets approved by SBTi is a significant step toward driving lasting impact in the fashion ecosystem,” says our COO, Rutger van Boxtel. “With this commitment, we demonstrate our dedication to decarbonising Otrium’s operations while simultaneously advocating for broader business ownership of environmental impact.”
As the fashion industry faces increasing pressure to address its role in climate change, Otrium wants to take a leading role in driving impact. We believe sustainability should shape, not just the way fashion is consumed, but also how its impact is tracked, communicated, and enhanced over time. Discover Otrium’s climate commitments and sustainability roadmap here.

More from Otrium

See all articles
B CorpEen gecertificeerde B Corp worden is een belangrijke stap en biedt een duidelijk raamwerk om verdere progressie te boeken en verantwoording af te leggen aan hoge sociale en milieunormen. Gedurende het certificeringstraject is Otrium beoordeeld op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Minimaal 80 punten zijn er nodig voor een bedrijf om B Corp te worden. Het behalen van undefined van de 200 is - zeker als jong bedrijf - een mijlpaal voor Otrium. Het geeft erkenning voor de impact van het werk dat is verricht in de afgelopen jaren en de bedrijfsvoering in het bijzonder. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. Gecertificeerd worden is zeker niet het einde van de reis, want elke drie jaar wordt er gekeken of je aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering. Samen met belangrijke merk partners, supply chain partners en klanten blijft Otrium waar mogelijk verbeteren en werken aan een toekomst waarin alle geproduceerde kleding gedragen wordt. Zo is Otrium hard bezig om de levenscyclus van modeartikelen verder te verlengen door onder andere beschadigde producten te repareren. Naast de missie wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de operationele footprint door bijvoorbeeld minder en gerecycled verpakkingsmateriaal te gebruiken en een sterk verbeterde last-mile door middel van het GoGreen Plus programma van DHL in Nederland. Otrium blijft zich inzetten voor een betere toekomst voor de mode-industrie, waarbij ‘all clothing should be worn’ centraal staat. Jaarlijks rapporteert Otrium over de impact van het businessmodel, zie undefined het laatste rapport. Break-even in Q4 2024Eind 2023 zijn de ambitieuze plannen van Otrium voor 2024 en met het oog op 2025 bekend gemaakt, waaronder break-even draaien in Q4 2024 en winstgevende groei in 2025. De toenmalige CFO Frank van Valderen werd met ingang van januari 2024 benoemd als CEO om de nieuwe strategie uit te rollen. Van Valderen heeft veel relevante ervaring uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij bekende e-commerce retailers.   Onder zijn leiding heeft Otrium in Europa zich gericht op het verkopen van meer relevante, aantrekkelijke merken. Denk aan merken als: Levi’s, New Balance, Axel Arigato, Rains, Moschino, The Kooples die allemaal in 2024 op Otrium zijn gekomen. Daarnaast heeft Otrium sterke merken van eigen bodem zoals Scotch & Soda, McGregor en Fabienne Chapot. Tot slot is er afscheid genomen van minder relevante merken die niet aantrekkelijk genoeg voor consumenten waren of waarop Otrium verlies maakte. Dit tezamen heeft ertoe geleid dat trouwe Otrium klanten nog loyaler werden, hun frequentie steeg en dat de marge per order toenam.  Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘We zien dat onze klanten dit waarderen. Ze kopen meer designer en affordable luxury merken. Alles draait bij ons om de juiste merken voor de juiste prijzen aanbieden. We weten dat onze klanten van een goede deal houden en onze merken zijn blij als we hun producten met een goede marge kunnen verkopen. 1 + 1 = 3 in dit geval - blije merken en blije klanten. En dat gaan we in 2025 nog veel meer doen.’  Eind 2023 zijn de Verenigde Staten activiteiten van Otrium overgedragen aan de Rue Gilt Groupe en de verkoopactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk gestopt. De verbetering van het operationele resultaat in Europa en het stoppen van de verliezen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk heeft ertoe geleid dat de burn in 2024 significant lager was dan in 2023. In het laatste kwartaal van 2024 heeft Otrium voor het eerst in haar bestaan zwarte cijfers geschreven. Het EBITDA verlies over heel 2024 is met circa 70% gedaald ten opzichte van 2023. Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘Het was niet makkelijk om deze turnaround te maken en het hele Otrium team heeft hier enorm hard aan gewerkt. Ik ben er trots op dat we dit samen bereikt hebben en deze nieuwe springplank gemaakt hebben om winstgevend door te groeien en Otrium verder uit te bouwen.’  Steeds meer merken geloven in Otrium’s missie en werken samen aan een nieuwe toekomst voor mode. Er zijn inmiddels ruim 300 modemerken verkrijgbaar bij Otrium.  Voor meer informatie over: Op maat gemaakte verpakkingen undefined Otrium’s Reparatieservice undefined Otrium’s Recycling Service undefined Neem voor meer informatie en/of interviewverzoeken contact op met: Emelin Naudin ten CatePR Manager Otriumpr@otrium.comTelefoon: 0031 6 47 138 296Over Otrium Otrium, opgericht in 2017, is een B Corp-gecertificeerde fashion outlet met een duidelijke missie: alle geproduceerde kleding moet gedragen worden. Hiermee biedt Otrium een oplossing voor een groeiende uitdaging binnen de mode-industrie; sinds 2000 is de productie van kleding verdubbeld, maar één op de zes van deze nieuwe items bereikt de consument niet eens. Steeds meer wetgeving rondom duurzaamheid in de mode-industrie, zoals het EU-kader inzake Ecodesign, dat een verbod omvat op de vernietiging van onverkochte kleding en schoenen, ondersteunt dit streven. Otrium is daarmee niet alleen een aantrekkelijke oplossing voor (internationale) modemerken, maar ook voor de consument die profiteert van het gevarieerde en hoogwaardige aanbod tegen aantrekkelijke prijzen. Zo shop je maar liefst meer dan 300 modemerken tegen kortingen tot 75%.  Over B Lab B Lab transformeert de economie ten behoeve van iedereen, alle gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert het wereldwijde netwerk normen, beleid en hulpmiddelen voor het bedrijfsleven. Daarnaast certificeren ze bedrijven – beter bekend als B Corps – die voorop lopen. Tot op heden omvat de wereldwijde gemeenschap meer dan 9.400 B Corps in 92 landen en 161 sectoren, en beheren meer dan 200.000 bedrijven hun impact met de B Impact Assessment.www.bcorporation.eu
As part of Otrium’s journey to being part of a smarter fashion industry, end-of-season fashion platform is signing up to Science Based Targets initiative (SBTi) and backing its drive towards delivering ambitious corporate climate action. Otrium wants to have a net positive impact. This means making a positive impact through its business model while taking ownership of the greenhouse gas emissions Otrium’s own business creates.Working towards a future where all clothing is worn, Otrium, together with its brand partners, gives unsold items the best chance of finding an owner. Otrium helps brands do this by polishing and matching end-of-season fashion as well as moving away from excess by introducing Data-Made Fashion focusing on data and making use of excess fabrics.Otrium is the first stand-alone off-price fashion business committing to setting Science Based Targets. By that, Otrium will join a global movement of companies aiming to limit global warming to 1.5 degree maximum, in line with the Paris Agreement of 2015.Says Marlot Kiveron, Head of Sustainability at Otrium, “We’re ambitious to create a smarter fashion industry, and committed to do so without compromising our own operational impact as a company.”  “We’ve pledged to report within the SBTi framework, transparently and in line with science.” “We have conducted our first undefined that will function as a baseline to set targets. Next up is the process of setting our Science Based Targets, driving our carbon reduction roadmap and annual reporting on our progress.” Follow our journey undefined.
• Otrium to focus on European market amidst 40% revenue growth in 2023 to date • Targets Q4 2024 break-even with full-year profitability in 2025 • Company to transition US business to Rue Gilt Groupe • Additional €16.6 million equity investment from existing investors • European Otrium business with first break-even month in November 2023Otrium announces its plan to sharpen its focus on the European market and targets profitability for the fourth quarter 2024, with full-year profitability in 2025. Otrium will accelerate its path to profitability by transitioning its US business through a strategic arrangement to Rue Gilt Groupe, the leading premium and luxury off-price e-commerce company in the US.To further its mission of helping to ensure that all clothing produced is worn - thereby supporting fashion brands to recover value and minimize waste - Otrium has secured an additional €16.6 million in equity investment from existing investors. The recent funding was co-led by Index Ventures, BOND Capital, and Eight Roads, who also led the company’s Series C funding round.Milan Daniëls, co-founder of Otrium, states: “This year has been very promising: we have seen significant growth in Europe and achieved our first break-even month in November. This progress strengthens our path to profitability. The renewed commitment from our investors demonstrates their confidence and positions us strongly for the upcoming years.”Otrium’s growth in European markets in 2023 follows a financial year 2022 marked by macroeconomic uncertainty and inflation, alongside a consumer shift back to brick-and-mortar retail post-pandemic. In 2023, Otrium achieved a significant 40% year-on-year revenue growth in the EU.A key contributor to Otrium’s ongoing performance improvement has been significant investments in technology and logistics. Notably, the company introduced an advanced made-to-measure packaging machine, impacting cost efficiency and reducing CO2 emissions by over 50% per item shipped, and made significant improvements to its consumer-facing product, offering a scalable and more personalized mobile-first experience. These investments have been made predominantly over the course of 2022.To execute on its new strategy, the company appoints its current CFO, Frank van Valderen, as its new CEO, effective January 1, 2024. He will succeed Zuhairah Washington, who closes her tenure with full support after successfully overseeing the growth and transition of the US business to Rue Gilt Groupe. Van Valderen brings extensive experience from his previous leadership roles at Zalando and Philips, and his recent position as CFO at Dutch e-commerce retailer Wehkamp.The company remains focused on its goal to expand its market share in Europe, redefining how consumers perceive and shop for end-of-season and archived fashion. Otrium’s ambition for profitable growth is connected with its commitment to promoting practices and opportunities to help minimize fashion waste.For more information, please visit press.otrium.com or contact press@otrium.com

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste kortingen, merken en drops.
4
/
5
Certified Bcorp Logo
0BAB7724-CC88-4EC8-BE8C-A263D118A28F3FBC6BD0-1176-4799-B62E-BA2AE710C338
  • Levering: 1-2 werkdagen
  • Eenvoudig retourneren
  • Gratis verzending vanaf €150
  • 4
    /
    5
  • Certified Bcorp Logo

We gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om onze site te laten functioneren, inhoud en advertenties te personaliseren en het gedrag van bezoekers te begrijpen. Cookievoorkeuren beheren.